Lihat Apa Yang Terjadi Ketika Bangun Tidur Selepas Letakkan Paku Pakis Bawah Bantal Sebelum Tidur



Anda pasti tahu tumbuhan pakis, pakis adalah nama lain dari tumbuhan menjalar, tumbuhan berpembuluh yang membiak diri dengan spora. Tumbuhan pakis tumbuh di kawasan kering dan lembap dan di bawah persekitaran yang teduh. Semasa musim seminya, pakis akan mengeluarkan tunas daun muda yang masih kuncup. Daun pakis muda ini biasanya dibuat sebagai sayuran.

Tahukah anda bahawa ternyata daun pakis banyak manfaatnya untuk kesihatan, baik digunakan dengan cara dimakan dalam bentuk masakan sayur mahupun digunakan sebagai ubat luar.

Sebagai jenis sayur-sayuran yang boleh dimakan dengan mudah, pakis ternyata mempunyai banyak sekali kandungan nutrisi dan manfaat yang sangat baik bagi tubuh kita. Selain itu, pakis juga ternyata boleh digunakan sebagai ubat luar, salah satunya boleh anda cuba buktikan tips berikut:

Ambil beberapa helai daun pakis yang agak tua dan keringkan dengan cara dijemur

Malam sebelum tidur, masukkan daun pakis kering tersebut kedalam sarung bantal atau di bawah kain cadar

Gunakan bantal tersebut untuk tidur dengan bahagian bantal yang berisi daun pakis berada di bahagian atas dan melekat ke kepala.

Berikut ini beberapa manfaat dan kesan yang akan anda rasakan ketika bangun pagi:

Menghilangkan kutu dan hama.

Kutu tilam atau kutu busuk merupakan serangga dengan saiz yang sangat kecil yang senang menggigit kulit bahkan menghisap darah manusia, mereka biasanya terdapat di sela-sela tilam atau bantal. Kutu busuk ini menggigit kulit sewaktu anda tertidur entah siang atau malam. Jika sudah tergigit oleh kutu busuk ini kulit akan berbonggol dan gatal disertai dengan rasa panas yang sangat tidak selesa. Dengan menyelitkan daun pakis kering di sarung bantal dan cadar, kutu busuk akan keluar dari persembunyiannya dan mengelak menjauh dari bantal, cadar dan tilam anda.

Menghilangkan letih dan membuat otot lebih rileks.

Bagi anda yang pada siang harinya melakukan aktiviti berat seperti bersukan mahupun aktiviti lain yang menyebabkan otot-otot tubuh anda terasa begal dan letih, tidur dengan bantal atau kain sprei yang diisi daun pakis kering ini akan merasakan kesan lebih segar ketika bangun tidur.

Rasa sakit dan letih badan yang mungkin anda derita pada bahagian leher, otot punggung dan otot betis akan hilang dengan lebih cepat tanpa perlu diurut.

Daun pakis kering juga boleh diselitkan langsung kedalam kasut untuk mengurangkan keletihan pada kaki apabila anda melakukan perjalanan jauh atau mendaki gunung.

Menyembuhkan sakit kepala dan sakit gigi.

Sakit kepala yang anda derita akan cepat sembuh bahkan hilang sama sekali ketika bangun tidur. Daun pakis kering juga berfungsi sebagai ubat luar bagi anda penghidap sakit gigi, tidurlah dengan posisi pipi pada bahagian gigi yang sakit melekat pada bantal. Kesan ini akan lebih terasa jika daun pakis kering ditampal langsung ke pipi atau bahagian belakang kepala bahagian bawah ketika anda tidur dengan tempoh tidur sekurang-kurangnya 4 jam.



Selain dengan cara tadi, daun pakis juga boleh digunakan untuk penyembuhan aduan lain dengan cara berbeza:

Menyembuhkan Radang Gangren.

Gangren disebabkan kerana kematian jaringan tubuh, salah satu penyebabnya adalah diabetes. Ambil beberapa daun pakis segar dan tumbuk halus, tempelkan pada luka gangren, lakukan dengan rutin. dalam beberapa hari keradangan gangren akan mengering.


Menyembuhkan kejang

Untuk menyembuhkan kejang boleh menggunakan pakis yang masih segar tanpa perlu dikeringkan, ramas-ramas pakis segar tadi dan langsung dibalurkan pada otot yang mengalami kekejangan atau terseliuh. Rasa sakit mungkin akan terasa lebih kuat dan sedikit hangat untuk beberapa waktu setelah dipalit, tetapi akan segera hilang!

Menyembuhkan Rhematik

Untuk usaha penyembuhan rhematik, gunakan daun pakis dengan cara ditumbuk halus dan diperah diambil airnya lalu dicampurkan pada air yang akan digunakan untuk mandi. Atau menggunakan bahagian akarnya, keringkan akar pakis dengan cara dijemur lalu rendam dengan sedikit air selama 12 jam, gunakan air tersebut untuk mengurut badan.

Itulah beberapa manfaat lain pakis untuk kesihatan. Cara ternikmat memperoleh manfaat pakis tentu dengan cara mengambil sayurnya yang rasanya memang enak, tetapi cara-cara diatas juga perlu anda cuba kerana cukup mudah dengan kesan manfaat yang melimpah.


Selamat mencuba, sila SHARE jika perlu, semoga bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan